לחץ הוא מן התופעות הנפוצות ביותר בחברה האנושית. כשאני נשאלת על עיסוקי, ואני מספרת שאני מלווה ומלמדת להפחית את תחושת הלחץ והמתח, במרבית הפעמים התגובות נשמעות כך: "וואו, אני ממש חייב להירגע", " זה נשמע מדהים, אני כל הזמן בלחץ, אני חייבת לשנות את זה".

תחושת לחץ היא תגובה טבעית של הגוף למצבים שונים בהם אנו חשים מאוימים.בטבע כשחיה מרגישה בסכנה היא מגיבה לאיום באופן אוטומטי ופועלת להגן על עצמה. תגובה זו מכונה "תגובת לחץ", הכוללת לרוב דופק מואץ, נשימות מהירות ועמוקות, והזרמת דם לשרירים כדי לאפשר מנוסה זריזה. תגובות נוספות הן מאבק או קיפאון.

בזמן רגיעה החיה בטבע חוזרת לעיסוקה מבלי לחשוב על מה שקרה. גם אנו בני האדם מגיבים לאירועים מאיימים באופן דומה, אך במקום לחזור לעיסוקנו אנחנו ממשיכים לחשוב על מה שהיה ולדאוג מזה.

 היכולת שלנו לשחזר ולזכור בעיות עוזרת לנו להתכונן, לתכנן את הבאות, אך גם משפיעה על הדאגה והמתח וכמובן על ההתנהגות.כאשר הלחץ הופך לתופעה קיצונית ללא סיבה ממשית  הוא יוצר מצוקה שמפריעה להתנהלות היום יום, פוגעת באיכות החיים שלנו ומצמצמת את עולמנו החברתי והאישי כאחד. כשהגוף שלנו אינו חוזר למצב מאוזן ובריא, אנו עלולים לפתח לחץ ומתח כרוניים המשפעים באופן הרסני על המחשבות, הרגשות, ועל הגוף שלנו.

רימה (שם בדוי) היא אישה בת 64, עלתה לארץ מברית המועצות. בפגישתנו הראשונה רימה סיפרה שכל דפיקה לא צפויה בדלת ביתה גורם לה לחוש דריכות בגוף, רעד בברכיים ודפיקות לב מואצות. התופעה החריפה בשנים האחרונות כך שכל דפיקה שנשמעת לה כדומה לדפיקה בדלת, גם  אם היא לא נמצאת בביתה, גורמת לה לתופעות דומות.  במהלך חייה רימה לא ייחסה לכך חשיבות רבה מכיוון שבחיי היום יום תפקדה באופן מלא ותקין כרעיה, כאמא לשני ילדיה וכמנהלת חשבונות בכירה. רימה סיפרה שמצבה הבריאותי תקין למעט קשיי הירדמות, מגרנות ואסטמה מהילדות. לפני כשלוש שנים היא התאלמנה והחלה לשים לב שלתחושת הדריכות בגוף התגנב פחד בלתי מוסבר. המצב הידרדר כאשר יום אחד היא הזמינה משלוח פיצה ושכחה מכך. כאשר השליח דפק בדלת, התופעות המוכרות החלו להופיע. מאחר ולא פתחה את הדלת השליח דפק על הדלת בעוצמה. רימה סיפרה שהרגישה איך גופה נשטף בחום וכל רצונה היה להתחבא. היא לקחה את הנייד להתקשר לחברתה, ובעשותה כך החלה להיזכר שלפני שעה בערך היא הזמינה פיצה.

המתח בגוף ותחושת הפחד היו תוצר ילדותה של רימה. היא גדלה בברית המועצות בתקופה בה יהודים רבים חשו סכנה ופחד לחייהם. בתור ילדה, כל דפיקה על דלת בית הוריה היתה "סכנה". אביה נלקח לחקירה כמה וכמה פעמים, והיו גם מקרים שבלב רועד נאלצה לפתוח את הדלת ולשקר שאביה לא בבית. עם השנים ושינוי המשטרים רימה עלתה לארץ, נושאת בתוכה את תחושת האיום והפחד התמידי מכל דפיקה בדלת.

כשאנחנו מגיבים באופן אוטומטי,  מתוך הרגלים ישנים וניסיון העבר, גם אירועים יום יומיים כמו דפיקה בדלת, פקק בכביש, ויכוח עם אנשים, עומס בעבודה, איחור לפגישה או איבוד מפתח "יקפיצו אותנו" . אנחנו עלולים להרגיש דריכות ומתח פנימי שיכללו תסמינים של אירוע המאיים על חיינו  כמו למשל, נשימה מואצת , דופק מהיר, או עצבנות. התגובה שלנו היא בלתי מודעת ותסמינים של אירוע חד פעמי עלולים להפוך לתסמינים קבועים וכרוניים.

תגובתה של רימה נבעה מנסיבות העבר, כך שכל דפיקה על הדלת "הקפיצה" אותה והחזירה אותה אחורה בשנים. כל דפיקה על הדלת נחוותה כסכנה מאיימת. רימה הגיבה מתוך תגובת "לחץ אוטומטית" ובלתי מודעת.

כאשר לחץ ומתח אינם מטופלים מבעוד מועד הם עלולים להפוך  למצב כרוני. מחקרים רבים מצביעים על כך שלחץ ומתח כרוני מערערים את תחושת החוסן הנפשי, ועלולים להוות טריגר לפיתוח  תחושות חרדה. לחץ כרוני עלול גם להשפיע על האיזון של מערכת החיסון שלנו, ואנו עלולים להיות פגיעים יותר וחשופים יותר למחלות השונות. כמו גם  לתופעות נוספות כמו: נדודי שינה, בעיות במערכת העיכול , סחרחורות, עייפות, תזונה לקויה וכדומה.

 מיינדפולנס מציעה דרך פרקטית העוזרת לבחור את התגובה שלנו מתוך מודעות ונוכחות ברגע ההווה ולא מתוך הרגלים ישנים וניסיון העבר. בדרך המיינדפולנס אנחנו לומדים להאט את "האוטומטים" שעולים בנו. אנחנו עוצרים לרגע, מתחילים מהמקום בו אנו נמצאים בדיוק עכשיו.

במפגשים שלי עם רימה  עבדנו על  חיזוק היכולת לשים לב לסימני הלחץ מוקדם יותר, כך, שתוכל לבחור את סוג התגובה שלה באופן  מודע. רימה למדה לייצר מרחב התבוננות שאיפשר לה לשוב כל פעם לרגע ההווה מבלי לקפוץ לתגובות הלחץ האוטומטיות הישנות. תרגולי מיינדפולנס כמו: נשימה מודעת, סריקות גוף, תרגולי חמלה שעשינו בכל מפגש סייעו לרימה לשפר את  איכות השינה שלה, תדירות כאבי הראש פחתו ותופעת האסטמה נחלשה.

מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Research in Personality - מלמד כי מודעות לרגע הנוכחי מאפשרת להפחית את רמות  הלחץ והמתח, משפרת את ההתמודדות עם אירועי לחץ, וכן תורמת למצב רוח ותחושת רווחה.

במחקר בחנו צוות חוקרים אוסטרליים את ההשפעות של מודעות הרגע הנוכחית במצבי לחץ.  החוקרים סקרו 143  סטודנטים ואנשי סגל שהיו חלק מקורס הכשרה מקוונת.  תוצאות המחקר הצביעו על כך שמשתתפים שהיו בעלי מודעות לרגע ההווה נטו להגיב ללחץ באופן שהוביל אותם לתחושה בריאה ולרווחה נפשית טובה יותר.

פרטים נוספים על המחקר אפשר לקרוא כאן.

מרגישים לחץ לפני הפגישה עם המנהל? דופק הלב עולה כשאתם תקועים בפקק? או שאולי אתם מרגישים מתח לקראת מפגש משפחתי עם החמה. לא חייבים להיות במתח – נסו את התרגול הזה  

לתרגול 3 דקות מרחב נשימה – התחילו כאן.

רוצים לדעת  איך הרגע העכשווי יכול לעזור לכם להפחיד תחושת המתח?  – הקישו כאן

דרך מנחם בגין 51, תל אביב יפו, ישראל
נקודת ההתחלה - תרפיה ממוקדת מיינדפולנס
  • Facebook - White Circle