הקלו על חווית הכאב באמצעות אימון התודעה שלכם



הקלו על חווית הכאב באמצעות אימון התודעה שלכם

כאב. רק לשמוע , או לקרוא את המילה עלול לגרום לכל מי שחווה אותו אי פעם להתכווץ – וזה יהיה בערך כולנו. אבל, תארו לעצמכם שלא היתה לכם תחושת כאב הייתם מחזיקים סיר רותח , לא חשים כאב והיד היתה נשרפת לכם או שהיה יכול להיות לכם התקף לב ולא הייתם יודעים על קיומו של ההתקף.

כאב חיוני לאנושות , הוא עובדה- חלק מהחיים, אבל, הוא לא חייב לנהל אותם. אם נשפר את ההתייחסות אל חווית הכאב נוכל להקל על תחושת הסבל שלנו.

מה יכול להקל עליכם בהתמודדות עם הכאב?

· בטחו בגוף שלכם

להרגיש כאב אינו אומר שהגוף שלכם כשל. למעשה זה עושה את ההפיך. זוהי הדרך של הגוף להגיד לכם שמשהו אינו מאוזן. אלו פידבקים חשובים שאם תתעלמו מהם עלולים להחריף ולפתח בעיות קשות יותר בהמשך החיים. הקשיבו לגוף שלכם , למדו לסמוך עליו, לבטוח בו , שימו לב לאיתותים שלו.

· ראו בכאב "חבר" שבא להעיר אתכם

רובנו מנסים להתנגד לכאב , או לתחושת האי נוחות שהכאב מביא עימו. אך, התנגדות זו אינה מועילה, למעשה, היא מחריפה את עוצמת הכאב ומוסיפה לו שכבה נוספת –תחושת סבל. כאב הוא חלק טבעי של ניסיון החיים . סבל הוא תגובה אחת מתוך מיני רבים של תגובות לכאב. סבל מערב את המחשבות שלנו , תחושות והפירוש לחוויה. הזמינו את הכאב , רק כך תוכלו להבין אותו.

· למדו את הכאב שלכם מקרוב יותר

להכיר את הכאב מקרוב יכול לעזור ולהקל על התחושה. למדו להכיר את הכאב שבגופכם , שימו לב מתי הוא מופיע. חקרו את התנועה שלו מתי רמת הכאב היא אינטנסיבית , מתי היא חלשה יותר. שימו לב למחשבות שלכם סביב חווית הכאב, זהו את ההפסקות ואת רגעי המנוחה של הכאב. בכך שתתחילו להכיר את דפוס הכאב תוכלו להבין את טבעו המאתגר.

· הביאו כוונה אל היחס שלכם לכאב

לכאב יש "אישיות" משל עצמו – אז אל תעשו איתו את שלב ה" small talk" הביאו גישה של התעניינות , פתיחות וסקרנות שתאפשר לכם להישאר זמן ארוך להרגיש בנוחות עם האי נוחות שבכאב. בחרו פעילויות שמציעות שקט וזמן התבוננות כמו מדיטצית התבוננות (מיינדפולנס), יוגה אומנות או הליכה בטבע ונסו להתעניין בתחושת הכאב , בחנו אותה, הרהרו בה. אימון בהרהור ותהייה יכול להזכיר לכם לשאול את השאלה "מה אני צריך ברגע זה? "

· הרשו לעצמכם להרגיש שמחה גם בשעה של כאב

הכירו בכאב באומץ, תנו לו מקום, אבל, באותה המידה תנו מקום לדברים אחרים המתרחשים בחייכם. אפילו לדברים קטנים שמביאים לכם שמחה. אמצו את הדברים הטובים לא רק בזמן שלא כואב לכם אלא גם כאשר הכאב נוכח בגופכם.

· הרפו מהצפיה שהכאב יחלוף

הרפו מהציפיה שהכאב יעבור בדרך שאתם מצפים לכך ובזמן שלכם. לכאב יש נטייה להתנהל באופן "עצמאי", למזלכם, אתם חופשיים לעשות את אותו הדבר. הבנת הדקויות של הכאב , את עובדות הפעילות שלו יעזור לכם לחוות את הכאב עם פחות סבל.

· גם לכאב קטן יש מקום

כאב לא תמיד מופיע באירועים גדולים כמו ניתוח או מחלה כרונית קשה. כאב הוא אמיתי ולגיטמי גם בארועים קטנים כמו דקירות בבוהן, כאב שיניים או כאב בטן כתוצאה ממתח נפשי. אפשרו לכאב הקטן הזה להתריע על בעיה. קחו זמן לחקור ולבחון את הכאב הקטנטן ביותר.

· הכאב שלכם אינו אתם

שפת היום יום שלנו מספרת לנו על המחשבות שלנו, על הדרך האוטומטית בה אנו נוהגים לשייך לעצמנו את הסימפטומים שלנו ואת הכאב. אמצו שפה שמייצרת הבנה כי הכאב שלכם אינו אתם. למשל: כאשר מופיעה מחשבה "הגוף שלי כואב" אמרו "אני שם/ה לב לתחושה של כאב בגוף שלי " שפה זו יוצרת מרווח והתבוננות במקום שפה של הזדהות.

· טפחו את עצמכם

דאגו לטפח את עצמכם; אכילה בריאה, שינה טובה, יכולים לתרום לגישה רגועה . עשו ספורט זה לא חייב להיות אקסטרים. מצאו תחביב או עיסוק שגורם לכם להרגיש שמחה והתרוממות רוח. וודאו שיש בסביבה שלכם משפחה וחברים להם תוכלו לספר מה אתם צריכים כדי להרגיש נתמכים ומוגנים בזמן כאב.

· תרגלו נשימה מודעת

נשימה מכוונת ומודעת יכולה לעזור להפחית את החרדה שמגיעה בדרך כלל עם הכאב . האטו את הנשימה השהו את הנשיפה היו עימה יותר מאשר עם השאיפה. אפשרו לנשיפה להיות ארוכה ואיטית זה יעורר את מערכת העצבים הפראסימפטטית ויעורר תגובה מרגיעה.

· שמרו על נקודת מבט נייטרלית

כאב יכול להיות כמו "מורה" שמצביע מלמד איך לא להתעלם מחוויות מהם אנו נמנעים. אבל אנחנו לא צריכים לחפש כאב . כאב הוא לא "מורה גדול" , החיים הם "מורה גדול" . כאב הוא רק אחד מהשיעורים שלו.

0 צפיות
דרך מנחם בגין 51, תל אביב יפו, ישראל
נקודת ההתחלה - תרפיה ממוקדת מיינדפולנס
  • Facebook - White Circle