דרך מנחם בגין 51, תל אביב יפו, ישראל
נקודת ההתחלה - תרפיה ממוקדת מיינדפולנס
  • Facebook - White Circle

"אני לא יכולה לחיות עם הכאב הזה יותר...." כך אמרה לי אילנה

(שם בדוי) באחד מהמפגשים הראשונים שלנו.  

 

אילנה חוותה כאב גב כרוני ששיתק אותה כל פעם מחדש לתקופה של שבועיים, בשאר הזמן, היא ניסתה למנוע את הכאב בכל מחיר ובכל אמצעי עד שבלי משים לב הוא הפך להיות עיסוקה העיקרי

בחיים. אילנה מיעטה לצאת מהבית והסתגרה בתוכה. היא חשה שאין אדם, כולל בן זוגה, שיכול להבין אותה.  גם בימים של הפוגה בכאב, אילנה הרגישה שהיא ממשיכה לסבול ולהיות מוטרדת ממחשבות, דאגות מתחושה של חוסר בטחון וחרדה מתמדת.  

אילנה לא לבד.

יותר ממיליון איש בישראל חווים כאב כרוני.  מרביתם מעידים על תחושה של חוסר שליטה או לכל היותר שליטה מועטה על הכאב שלהם, לצד ירידה ברמת איכות החיים, קשיי הירדמות,  עייפות ואנרגיה נמוכה וכן תחושה של תסכול, דיכאון, חרדה ומערכות יחסים שהתערערו.

 

לחיות עם הכאב

לחיות עם כאב הוא אכן מצב לא קל ובעיקר בלתי נסבל.  אבל, במצב של כאב כרוני זה לא רק הכאב שמלווה אותנו, גם המיינד שלנו יכול לסבול מכך. כך,למשל, המיינד שלנו יהיה עסוק לחפש פתרון לכאב כדי לברוח ממנו. המיינד שלנו גם יכול לייצר מחשבות מטרידות: מה יקרה אם לא אחלים? מה אם הכאבים רק יתגברו? איך אצליח לתפקד? למה זה קורה דווקא לי? אני לא יכול להתמודד עם זה , לחיות עם זה .. אני רק רוצה שזה ייפסק...  

 

לא רק שמחשבות אלו לכשעצמן עלולות להגביר את הכאב הפיסי של הכאב, גם המערכת הרגשית שלנו מושפעת מכך. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו שרויים בתחושת חרדה מתמדת, אשר עלולה להתבטא בתסמינים נוספים כמו: קשיי נשימה, מערכת עיכול לא תקינה,  קשיי שינה, סחרחורות, עייפות, דפיקות לב מואצות.  אנחנו עלולים לאבד את האמון בגוף שלנו, תחושת המסוגלות מצטמצמת, רגשות כמו עצב, חוסר בטחון, כעס ותסכול משפיעים על ההתנהגות שלנו ועל מערכת היחסים שלנו עם עצמנו ועם הסביבה החיצונית; משפחה, חברים בני זוג, קולגות בעבודה.

למעשה, לא רק שאנחנו חווים כאב פיסי, אנחנו גם חשים סבל; סבל רגשי, תודעתי  גופני וגם הסביבה הקרובה שלנו סובלת.  לכן, אך טבעי יהיה שנרצה להילחם בכאב הכרוני, ננסה כל פתרון שעולם הרפואה הקונבציונלי והאלטרנטיבי מציעים, נשתמש בכל אמצעי שנוכל להרשות לעצמנו כדי למנוע אותו.

איך אפשר להקל על ההתמודדות עם הכאב?

 

אחת השאלות שאני שואלת את המטופלים שלי המתמודדים עם כאב כרוני היא: "האם ניסיונות הבריחה וההימנעות באמת מעלימים את תחושת הכאב?" התשובה השכיחה שאני מקבלת היא שלא רק שהכאב לא נעלם, הוא אפילו מחריף.

 

הסיבות  להחרפת הכאב הן רבות, אחת מהן נעוצה במאבק התמידי שאנחנו מנהלים מולו. אנחנו מקווים שאם  נתנגד לכאב, נימנע ממנו הוא ייעלם מעצמו. אולם בפועל, מה שקורה הוא שבנוסף לכאב הפיזי המקורי אנחנו מתחילים להרגיש  סבל רגשי ותודעתי המקשה על ההתמודדות שלנו עם חוויית הכאב.

 

גישת מיינדפולנס להתמודדות עם כאב מביאה עימה נקודת מבט קצת אחרת. הגישה מזמינה  לבחור בהתבוננות סקרנית בתחושות וברגשות שעולים בדיוק כאשר הכאב עולה, כך שתוכלו להכיר אותם, לתת להם מקום במקום להיאבק בהם.

זה אולי נשמע כבלתי אפשרי או דמיוני, אבל קיימים מחקרים רפואיים התומכים בגישה זו. על פי הממצאים, דרך חיים על פי גישת מיינדפולנס מעצימה את היכולת שלנו להתמודד עם הכאב הכרוני ותחושת הסבל המתלווה לו.

מחקרים שנעשו בתחום מצביעים על כך שאימון ותרגול "סריקת גוף", מביאים להפחתה משמעותית בתחושת הסבל ועוצמת הכאב.

תרגול "סריקת גוף"  מלמד להפנות קשב לגוף בדרך מיוחדת המכונה "תשומת לב נבונה". כאשר אנו מתרגלים הפנייה של  "תשומת לב נבונה" אנחנו יכולים לראות את המיינד שלנו, את הגוף ואת הרגשות  שעולים תוך כדי הכאב והסבל ללא העטיפה של הפרשנויות, הנרטיבים או השיפוטים האישיים שלנו. אנחנו מגייסים לטובת חוויית הכאב משאבים פנימיים הנמצאים בתוכנו,כמו רכות וחמלה, לומדים לפתוח מקום שיכול להתבונן באופן צלול בתחושות הכואבות ולשחרר את המאבק בהן. כשאנו עושים זאת, משהו יוצא דופן ומרגש קורה; אנחנו יכולים לווסת את עוצמת הכאב באופן מודע,  הסבל פוחת, החרדה, הסטרס הדיכאון שמתלווים לחוויית הכאב נמוגים, ואז, אנחנו יכולים להירגע ולהתחיל בריפוי.

ואילנה? במהלך המפגשים שלנו אילנה למדה לקבל את העובדה שכאב הגב שלה הוא חלק בלתי נפרד מחייה. הדרך לא היתה קלה ולקח זמן להפסיק את המאבק בכאב הגב. אבל ברגע שאילנה הביעה נכונות להפסיק את המאבק, דפוסי החשיבה שעיכבו בעדה החלו להיחלש, החרדה שחשה ביום יום נעלמה  וכיום כשהכאב פוקד אותה (לעתים רחוקות) אילנה כבר רכשה את המיומנות לאזן את עצמה. היא למדה להכיל את רגשות הכעס והאשם שליוו אותה, מה שאיפשר לה לאזור אומץ ולפתוח את ליבה בפני בעלה. חייה השתנו, והיא למדה לחיות ולהתנהל לצד כאבי הגב. היא חזרה לצייר וליהנות מפעילויות שונות. גם כיום אילנה ממשיכה לתרגל באופן עיקבי.

לכתבות וטיפים נוספים - לחצו כאן

לתרגול  מדיטציה להפחתת כאב - לחצו כאן