דרך מנחם בגין 51, תל אביב יפו, ישראל
נקודת ההתחלה - תרפיה ממוקדת מיינדפולנס
  • Facebook - White Circle

כולנו חווים קשיים רגשיים בשלב כלשהו בחיינו. בין אם הקושי הוא חברתי, משפחתי, במערכת הזוגית שלנו או בעבודה ובלימודים, כל אחד מאיתנו חווה חוסר נוחות או עליות ומורדות בחיי היום יום.

קושי רגשי הוא קונפליקט פנימי הנובע מפער בין הרצוי למצוי; התנגשות בין תמונת העולם האישית שלנו  - המורכבת מרצונות, צרכים, ציפיות, חלומות, שאיפות, דימוי עצמי, תקוות -  לבין מה שקיים בפועל במציאות.

 

למה כל כך קשה לנו?

רובנו מניחים שנוכל לכופף את העולם לרצונותינו ולחלומותינו,  וכך נוכל להשיג את המציאות הרצויה. אלא שהנחות הן בדיוק מה שהן, על פי רוב הן משקפות צרכים ציפיות ורצונות ואין בהן כדי להעיד על העולם והחיים כפי שהם.

כאשר הרצונות והצרכים שלנו אינם מתגשמים, האיזון הפנימי בתוכנו מופר ואנו עלולים לחוש רגשות של תסכול, כעס, חוסר בטחון, אשמה, חוסר שקט, בושה, עצבות ופחד. כשרגשות אלו עולים אנחנו מסוגלים לעשות שמיניות באוויר רק כדי להימנע מהם. לפעמים, המאמצים להיפטר מהתחושות הללו כל כך גדולים, עד שהם גוזלים אפילו יותר אנרגיה מהרגש עצמו.

עם זאת ההימנעות עצמה אינה פתרון אלא רק מוסיפה לקושי המקורי, ויש לכך מחיר. דרך התמודדות זו מייצרת בתוכנו מאבק פנימי סמוי ותבניות התנהגות של הימנעות מסיטואציות ומצבים מסוימים, מאנשים מסויימים, ממערכות יחסים ומהתפתחות אישית. לעתים איננו מודעים כלל שאנו נמנעים מחוויות כך שלמעשה אין לנו הזדמנות לשקול באם הימנעות זו היא מה שאנו רוצים באמת, החיים שלנו נהיים יותר אוטומטיים ופחות חופשיים.

גישת מיינדפולנס היא גישה הפוכה להימנעות ויש לה השפעה פרדוקסלית. מניסיוני האישי וכפי שמטופלי מספרים, היא פועלת באופן לא צפוי ומנוגד לכמיהה האנושית להימלט מתחושת אי נוחות או כאב. דווקא כשאנחנו מרשים לעצמנו לקבל את התחושה או הרגש הלא נעים בזרועות פתוחות, הוא הופך לפחות מאיים, ליותר מרוסן, ולפעמים הוא נעלם לגמרי. מיינדפולנס מלמד לפתח עמדה פתוחה, גמישה ולא שיפוטית  כלפי הקושי הקיים בחוויה האישית שלנו. באמצעות התרגול והאימון אנחנו מחזקים מיומנויות שמסייעות לשנות את היחס שלנו אל החוויה, אנחנו לומדים להתמודד עם התחושות והרגשות הנלוות לקשיים שלנו בצורה מיטיבה יותר.

איך אפשר לקבל את מה שיש? התחילו כאן עם תרגול "לב אוהב"